Mobieltjes in de trein

Facebook biedt enorm veel commerciële mogelijkheden, maar zorg wél dat je relevant bent…

In mijn vorige blogpost schreef ik over contextmarketing en de manier waarop wij als reclamedieren en marketeers kunnen inspelen op de tijd en plaats van het social mediagebruik van onze doelgroep. Na mijn bezoek aan het Facebook Marketing Congres in Dublin ben ik weer gevoed met nieuwe insights die deze stelling alleen maar bekrachtigen.

Alhoewel Facebook natuurlijk enorm veel mogelijkheden biedt op het gebied van social advertising, zijn er valkuilen die Facebook juist tot een ineffectief medium kunnen maken. Een van die valkuilen ligt verscholen in het consumentengedrag en de omgeving van de consument tijdens het gebruik van Facebook. De vraag die we onszelf moeten stellen: ‘Wat is de context van mijn social media-uitingen?’

Twee voorbeelden van social media consumtie onder een bepaalde doelgroep, waarbij de context enorm verschilt:

50% staat op met Facebook

David Gilbert, Head of Social Kenshoo, stelde onlangs op het Facebook Marketing Summit in Dublin dat in een recent onderzoek ruim 50% van de respondenten met een leeftijd van 18 tot 24 aangeeft met Facebook op te staan en te gaan slapen.

44% gebruikt social media in het OV

Jongeren consumeren social media via een mobiele telefoon op de gekste plekken. De wc is wat mij betreft de vreemdste plek. Vanzelfsprekend scoort het OV hoog. Ruim 44 % van de jongeren consumeert social media in de bus, tram of trein. Het blijkt uit een onafhankelijk onderzoek onder 760 jongeren van 16 tot en met 28 jaar in opdracht van mobiele provider Hi.

Het is van groot belang om dergelijke gedragingen van je doelgroep mee te nemen in de opzet van je social advertising strategy en je dus af te vragen hoe je relevant kunt zijn. Gaat de consument bijvoorbeeld een aankoop doen als ze gaat slapen? Of herinnert de consument zich dan de volgende dag nog dat je een social post met een CTA had geplaatst? Zit mijn doelgroep nu wel te wachten op een aanbieding?

Er zullen vast gevallen zijn dat social advertising op een dergelijk tijdstip wel effect heeft, maar het is aannemelijk dat veel adverteerders eenvoudigweg geld weggooien als ze sales gedreven adverteren om half twaalf ‘s avonds. De content op dat tijdstip moet wezenlijk verschillen van de content die je plaatst als mensen met het OV reizen.

Simpel: een andere context vraagt om een andere uiting en aanpak. Het is in elk geval écht niet meer effectief om voor iedereen en op elk moment dezelfde content te verspreiden. Dat is in mijn ogen waste of money en riekt het naar oude marketingoplossingen en dat past gewoonweg niet meer in 2014. Maak gebruik van de mogelijkheden van Facebook!