Insights about…. Privacy

Regelmatig deelt McCann’s strategie-afdeling haar kennis. Conclusies uit onderzoeken die we doen, tips over het benaderen van je doelgroep en wereldwijde trends die we signaleren. In dit eerste artikel duiken we in een van de trending topics van dit moment: privacy.

Van de zeven grootste global concerns staat privacy op nummer twee, na de economische crisis. Dit is een conclusie uit ‘The Truth About Privacy’, een rapport dat McCann’s internationale onderzoeksbureau Truth Central samenstelde. Bedrijven en merken kunnen handig gebruik maken van data over hun klanten, maar essentieel is dat ze zorgvuldig omgaan met de gegevens die ze hebben. 75% van de mensen vindt namelijk dat er veel te veel informatie gedeeld wordt. Consumenten vinden het vooral belangrijk dat hun financiële gegevens niet in handen van derden komen.

71% zegt dat ze informatie over hun online koopgedrag best wil delen

Toch zegt ook 71% dat ze informatie over hun online koopgedrag best wil delen. Consumenten staan wel degelijk open voor het delen van gegevens, echter willen ze het wel zelf in de hand houden. Mensen willen zeggenschap over wat bedrijven met hun gegevens doen. Ze willen zelf kiezen wat ze wel en niet delen, willen toewijding van het bedrijf aan hun privacy en tot slot willen ze duidelijkheid over wat ze dan terugkrijgen voor het delen van hun gegevens. Dit heeft alles te maken met het hoog houden van reputatie.

Het is goed om altijd te kijken naar de mate van privacy-schending. Iets wat McCann altijd in de gaten houdt voor onze klanten. Er is best veel mogelijk. Mensen hebben er bijvoorbeeld geen probleem mee om gefilmd te worden door beveiligingscamera’s, en online activiteiten mogen ook best gevolgd worden. Minder blij worden ze als bedrijven zomaar hun content gebruiken zonder hier toestemming voor te vragen.

Reflecteer op jezelf en de mensen in je omgeving als je twijfelt over de privacy-schending. Vinden jij en de mensen om je heen dat het oké is? In onderstaande ‘Cool-o-Meter’ zijn een aantal voorbeelden te vinden. Goed om in het achterhoofd te houden.

Cool-o-Meter