De credit card als APP platform

04-03-12 01:58 | Rob van Beek

Gisteren las ik een heel interessant artikel op Forbes.com. Hier kun je het hele artikel vinden, maar ik heb de belangrijkste conclusies even samengevat.

Als je de cijfers van credit card gebruik afzet tegen mogelijke combinaties met applicaties, dan krijg je heel interessante business opportunities. Lees je mee?

Expanded memory: het is soms moeilijk om alle aanbiedingen en kortingskaarten bij te houden, laat staan bij elkaar te houden. Als kaarten via de cloud aan elkaar worden gekoppeld, dan kun je heerlijk je portemonnee en bureaula leegmaken. J voegt gewoon je Bijkaart, Airmiles kaart, Tankpas, Zonnebank kaart, Bonuskaart, maar ook je Groupon account aan je credit card en klaar. Je ontvangt de bonus automatisch wanneer je een aankoop doet. Hoewel dit in de VS vooral aan credit wordt gekoppeld, lijkt me de Nederlandse markt meer geschikt voor een koppeling met debit kaarten.
Ook handig overigens als je bonnetjes en garanties meteen op die kaart kunt bewaren, in plaats van in een oud blik ergens op zolder.

Uitgave patronen vastleggen: De advertenties en aanbiedingen die je via internet aangeboden krijgt, zijn over het algemeen niet gekoppeld aan de manier waarop je geld uitgeeft in de fysieke wereld. Wanneer we deze databases intelligenter aan elkaar koppelen, dan kun je online ook veel relevanter en aantrekkelijker aanbiedingen krijgen. Dat zou kunnen door de consument hier zelf keuzes in te laten maken. Daarover zeg ik ook meer in de blog over Persuasion Profiling (LINK). Hier alvast een voorschotje.

Onze uitgave patronen bestaan uit gewoontes. Dus als je drie keer per week een koffietje drink bij de Coffee Company, maar nooit iets te eten neemt erbij, zul je een aanbieding ontvangen om iets te eten te nemen. De aanbieding of de korting die je ontvangt van je aanbieder zal variëren, gebaseerd op de kans dat ze je patroon kunnen doorbreken. Die aanbiedingen zullen dynamisch gemanaged kunnen worden, doordat ze realtime getest worden. Dan krijg je verschillende stimuli, waarmee gemeten wordt op welke leidmotief je het beste reageert. Is dat exclusiviteit, of waarde, de mening van je peers of de prijs?

Validated check-ins and reviews: Een van de nadelen van review sites is dat het grootst deel van de reviews gedomineerd wordt door een kleine spraakzame groep. Er zit waarde in het verkrijgen van een bredere waardering door meer mensen. Zo kan het bijvoorbeeld helpen om check-ins op Facebook of reviews op Yelp te koppelen aan transacties ter plaatse. Als jij iets koopt, wordt via email of sms gevraagd of je wilt inchecken om een review te geven. Daaruit ontstaat veel meer en breder gedragen feedback, gekoppeld aan werkelijk koopgedrag. Een review is namelijk waardevoller als hij wordt gevalideerd door een werkelijke aankoop. De credit card speelt daarbij een belangrijke rol dus.

In mijn optiek zijn dit geweldige kansen die ons leven een stuk makkelijker en de aanbiedingen een stuk relevanter maken